Normalklädesplagget för all vår verksamhet är förstås scoutskjortan med halsduk och oömma kläder. Vi vill att alla scouter skaffar sig en skjorta under första terminen i scouterna. Scoutskjortan säljs via www.scoutshopen.se Halsduk, sölja och de första märkena att sy fast på skjortan får man efter omkring tredje mötet

När ni handlar från Scoutshopen, välj Dalarö Sjöscoutkår som förmånstagande kår för Scouternas återbäring.

I utrustningslistorna talas om varma kläder, vindtäta kläder och regnkläder. Här följer några tankar om respektive kategori:
Varma kläder måste förstås tolkas efter årstidens behov. Hit räknas långkalsonger, mössa och tjocka sockor. Kläder som kan vara utmärkta att ha på sig i sovsäcken även en bit inemot sommaren eller ute på sjön. Den tjocka, stickade tröjan är något som alltid bör finnas med ut på hajken: Ett utmärkt alternativ är de mycket populära tröjorna och jackorna i ”fleece”. De här kläderna behöver man sällan köpa speciellt för friluftslivet, utan brukar finnas i garderoben hemma.
Med vindtäta kläder menas normalt en vindtät jacka. Den behöver sällan vara något märkvärdigt, vilken oöm, inte alltför tjock jacka som helst i  tät slaget tyg duger utmärkt. Den är avsedd att kombineras med en tjock tröja vid behov, behöver eller bör därför inte vara alltför varm i sig.
Regnkläder finns i flera olika utföranden. Det bästa för hajkbruk i skogen är de vanliga, kraftigare regnställen. Undvik tunna, lätta regnkläder i nylonväv eller s.k. ”windbreakers”, de håller inte tätt i längden. Att vara genomblöt utan att kunna göra något åt det på en hajk är bland det värsta som finns. Till sjöss är ett seglarställ att föredra, tyngre än det tidigare nämnda regnstället men varmare.

I handeln finns några material som kombinerar den vanliga, vindtäta jackan med vattentäthet. Man brukar säga att kläderna ”andas”. Materialen, som bl.a. går under namnen Gore-Tex, MPC eller H2No, men är mycket dyra, och rekommenderas därför inte för den som fortfarande växer ur kläder.