Att frysa om nätterna hör till det värsta man kan råka ut för på en hajk. Därför är det viktigt att ha en bra sovsäck. Det går dessutom utmärkt att ”växa i” en sovsäck, så om man är villig att satsa lite pengar och se framåt kan det vara en ide att investera i en ordentlig sovsäck. Sovsäckar skiljer sig framför allt ifråga om isoleringsmaterialet. Dun är den klassiska isoleringen. Dun är varmare, mycket lättare och tar mindre plats i packat tillstånd än något syntetmaterial hittills. Dunets nackdelar ligger i att det är fuktkänsligt, och i priset. En annan nackdel är att det finns de som är dunallergiker. Att köpa en dunsovsäck för vanligt scoutbruk är knappast motiverat idag. Syntetfiber finns i en rad olika tekniker och märken: De effektivaste kallas Microsoft och Quallofill, men lika mycket av värmen ligger egentligen i sovsäckens konstruktion. Sovsäckar med syntetfiber är lättskötta, relativt billiga och inte särskilt känsliga för väta, och kan rekommenderas för scoutbruk. Tillverkarna brukar klassa sina sovsäckar till olika ”sovtemperatur”. Man bör nog komma ihåg att det kan variera mycket i klassning mellan olika märken, och att man är olika frusen av sig själv också. En vanlig scoutsovsäck som man vill kunna ha i några år bör gärna vara klassad till några minusgrader.

Något som både ökar sovsäckens effektivitet och livslängd kan vara att ha ett påslakan inuti sovsäcken, och ett speciellt överdrag utanpå (det senare särskilt i vindskydd). Om sovsäcken är mycket längre än ”sovaren”, kan man snöra ihop sovsäcken en bit från fotändan, för att minska den volym som måste värmas upp. Bra märken för sovsäckar är bl.a. Caravan, Ajungilak och Haglöfs.