De skor man går i bör vara stabila och hela, vare sig det gäller gymnastikskor eller stövlar.

För Spårar- och Upptäckarscouter är det inte aktuellt att investera i särskilda vandrar skor. Det blir ett stort utlägg till ett par växande fötter, och hajksträckor och packning är sällan så betungande. När man kommer upp i Äventyrsscouterna kan det bli aktuellt att investera i ett par ordentliga vandrar skor. De finns i tre typer: -Vandrarstövlar med uppbyggd sula. Något billigare än kängor, slitstarka, absolut vattentäta och vanligen med bra stöd för foten. Ger dock inte alltid den allra bästa komforten, och det kan bli svettigt om det blir varmt.

Seglarstövlar är sällan gjorda för att gå längre sträckor i.

Tillverkas bl.a. av Tretorn och Nokia.

-Kängor med högt skaft. Mycket bra stöd för foten, och mycket bekväma om man finner en passande modell. Måste gås in, och kräver viss skötsel för att hålla sig vattentäta.

Graninge och Lundhags är klassiska märken.

-”Kontinentala” vandrarkängor med lågt skaft. Sköna, med varierande stöd för foten. Finns både vattentäta och ”vanliga”. Det låga skaftet ger sämre skydd mot väta, och ibland dålig stabilitet. Det finns ett enormt utbud av den här typen av kängor, i milt sagt varierande kvalitet.

Bra märken är bl.a. Meindl, Dachstein, Hanwag och Asolo.

När man väljer skor, är det viktigaste att låta fötterna bestämma, gärna med några kilo packning på ryggen. Prova ut och använd vandrar skor med ett extra lager sockor i. Det är den bästa garantin mot ömma fötter!