Vi är oftast ute på våra möten. Därför skall du alltid ha kläder efter väder på mötena, glöm inte mössa! Vid verksamhet vid Vadviken skall flytväst vara medtagen.

Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå-gröna scoutskjortan med scouthalsduken och tillhörande sölja. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Idéen med scoutskjortan var att när alla hade samma kläder såg man inte vem som var fattig eller rik och det skapar gemenskap. Den tanken är lika aktuell idag som för drygt 100 år sedan. Nu för tiden så har de flesta scoutkårerna egna scouthalsdukar med ”sin” färg. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Våran ”lagtröja” är scoutskjortan med kårhalsduken. Kårhalsduken får ni av kåren men scoutskjortan får man köpa.

Köpa scoutskjorta

Scoutskjortan köper Du i Scouternas egna webbshop. Där finns också en massa annat så som friluftsartiklar, böcker och andra snygga scoutkläder.

När du handlar där glöm inte att kryssa för Dalarö Sjöscoutkår som förmånstagande kår för Scouternas återbäring!

När man har varit med på minst tre möten och bestämt sig att bli medlem så får man ett ”start-kitt” från kåren. Det innehåller:

• Kårhalsduk
  • Sölja