Våra avdelningar

I vår scoutkår finns det två avdelningar för spårare,  en för upptäckare, en för äventyrare samt ett lag för utmanare och ett för roverscouter.

Avdelningarna träffas på måndagar, antingen vid g:a kommunalhuset eller vid Vadviken och gör olika aktiviteter.  Vi är ute så mycket det går.

Utmanarna och roverscouterna träffas oftast på onsdagar.

Gå med i vår kår och testa scouting

Kom på ett möte och testa scouting. Kontakta någon av avdelningsledaren, så kan de berätta mer.

Spårarscout är flickor och pojkar i årskurs 2 och 3. Här lär Du Dig scoutings grunder tillsammans med Dina ledare och kompisar. Mycket lek och skoj. Vi lär oss de första knoparna, lära känna och vårda naturen, hantera tändstickor osv. Avdelningarna heter Sjökrypen I och II.

Upptäckarscout är Du som går i årskurs 4 och 5. Du får lära Dig många nya saker – hantera kniv och yxa, surra, hantverk, sjukvård mm. Du får vara med om Din första seglingshajk. Övernattning och läger hör också till. Avdelningen heter Sjömärkena.

Äventyrarscout. Årskurs 6,7 och 8. Nu får Du ingå i en patrull som har 4-8 medlemmar. Ibland har ni egna möten och hajker. Nu får Du lära Dig friluftsteknik, navigera, göra mat över öppen eld och möjlighet att åka iväg på scoutarrangemang runt om i Sverige och världen. Avdelningen heter Sjöfåglarna.

Utmanarscout är Du som är 15 – 18 år. Nu jobbar ni tillsamman i ett ”lag” och väljer gemensamt vad ni vill göra. Kanske fjällvandra, ö-luffa, utlandsresa. Bara fantasin sätter gränser! Ni träffar ofta andra Utmanarlag på tävlingar, kurser och fester. Laget heter Seaangels.

Roverscout är du upp tills du tröttnar… Laget heter Sea Gods.